op weg naar Hoi An

elephant springs - china beach - marble mountains

overcast 31 °C

Hallo!

Aangekomen in Hoi An, weer een super hotel, niet normaal! maar naar het schijnt krijg je hier gewoon voor een paar dollar meer zoooo enorm veel meer dat je wel gek zou zijn moest je in een ietsje goedkoper hotel gaan. Niet dat het hier duur is, voor een prachtige kamer in een hotel met een zwembadje en ontbijt betalen we hier 16 dolar (voor twee personen is dat).

Vanmorgen om 7u15 laatste keer super lekker ontbeten in het hotelletje in Hue (broodjes, bananen, yoghurtje, eike als ge wou, ...) en dan het busje op richting Hoi An. Onderweg een paar tussenstops en de eerste was de elephant springs. Geen olifanten te bespeuren (of toch... eentje: uitgehouwen uit een rots!), maar een leuke waterval waar we wat gezwommen hebben. Tof!

Daarna doorgereden, nog ergens op een bergpas gestopt voor het uitzicht (en wat bunkers te bezichtigen) om zo tegen de middag aan te komen aan China beach. Dit is het strand waar de Amerikanen tijdens de oorlog kwamen ontspannen, niet veel meer te zien dan een mooi strand en een restaurantje, waar we dan ook heerlijk onze maagjes vulden.

Vervolgens naar marble mountains: bergen van marmer, beneden in het dorpje massa's marmeren beelden (echt super als ge een beeld zou zoeken!!!!) en in de bergen grotten die omgetoverd waren tot een soort tempels. Ook een pagode op de berg, heel mooi allemaal! Ondertussen was er weer een stormpje, maar wel van korte duur.

Weer het busje op en een half uurtje later kwamen we aan in Hoi An. Gestopt bij een klerenwinkeltje, hier kan je alle mogelijke kleren op maat laten maken voor een redelijke prijs. Je laat iets wat je hebt kopieren of je kiest iets uit een boek en laat dit maken. De stof en de kleur kies je volledig zelf. Ik heb het nog redelijk bescheiden gehouden en heb gewoon een gemakkelijke broek en een topje laten kopieren in een andere kleur! Benieuwd naar het resultaat morgen!

Nu zit ik in het hotel, net even in het zwembadje geplonst en een foontje gedaan naar het thuisfront. Binnen tien minuutjes begint onze Vietnamese kookles, ben benieuwd, maar heb er alleszins enorm veel zin in!!!

Vietnamese groetjes en tot later!

Sofie

Posted by fiezel 18:43 Archived in Vietnam Comments (0)

even tussendoor

rain 26 °C

efjes zeggen dat meer dan 1 fotootje per verslagje voorlopig niet lukt, dus het zal weer voor een andere keer zijn!
voor de geinteresseerden, neem ook eens een kijkje op http://fievietnam.travellerspoint.com , dat is de blog van philine. groetjes xxx

Posted by fiezel 18:52 Archived in Vietnam Comments (1)

Hue

DMZ - Citadel

rain 26 °C

Hellowa!

Hier ben ik weer. Terwijl ik een paar fotootjes aan het uploaden ben, even iets schrijven. (poging 2, want daarnet viel de elektriciteit uit).

Vandaag zijn we naar de DMZ geweest, we hadden normaal een busje voor ons alleen, maar dat bleek dan toch niet zo te zijn. Na twee uurtjes rijden kwamen we bij een restaurantje om te ontbijten... hmmm, dat zat niet in onze tour in normaal, maar kom, toch maar een tweede ontbijtje genomen dan.

Terug het busje op, bleek dat we de ganse dag weg zouden zijn, maar eigenlijk hadden we maar een halve dag geboekt, want deze namiddag wouden we de citadel met de forbidden purple city nog bezoeken hier in Hue.

De andere mensen werden op een andere bus gezet, en wij met tien verder in het busje waarin we zaten.

De DMZ stelt niet zo veel voor als ik er van verwacht had, de mensen hebben na de oorlog zo wat alles wat hen aan de oorlog deed herinneren weggenomen. Een roestige oude Amerikaanse tank is bv het enige wat overblijft van wat ooit een Amerikaanse legerbasis was, net ten zuiden van de DMZ.

Kraters zie je a volonte... Hier zijn ooit heel wat bommen naar beneden gekomen. Het verhaal van de gids, de kraters, ... je krijgt er kippevel van.

Ondertussen was het beginnen regenen. We zijn de DMZ doorgereden en een tunnelcomplex gaan bezoeken in wat toen dus was: Noord Vietnam.

Dit is echt onvoorstelbaar: drie verdiepen aan tunnels, met de hand gegraven in anderhalf jaar. Het diepste niveau ligt op 23 meter onder de grond. De ingangen zijn veranderd, voor de toeristen, de tunnels zelf zijn nog zoals ze waren. Vietnamezen kunnen er in staan, wij Westerlingen niet.

De tunnels hebben kamertjes, waterputten, wasplaatsen, verluchting, zelfs een bevallingskamer (er werden daar 17 kinderen geboren)... Stel je er vooral niet te veel bij voor, het is enorm primitief, maar zo ongelooflijk knap tegelijk! Het was hun enige kans, en het is hen gelukt ook!

Na de DMZ en de tunnels reden we met het busje terug naar Hue. We bezochten de citadel: omringd door een muur van 10km. Daarin heb je een keizerlijk gedeelte en de forbidden purple city. Deze laatste zou een kopie zijn van die van China, maar is volledig platgebombardeerd tijdens het Tet-offensief in de oorlog. Ik kon echt niet het minste herkennen van wat ik in China heb gezien.

Wat rond gelopen in dit enorme complex, tempels alom, veel kapotte dingen nog. Unesco heeft dit als werelderfgoed uitgeroepen en zou gaan helpen met de restauratie er van...

Het regende nog steeds en het vroege opstaan vanmorgen (4u45) zat iedereen in de kleren. Nog effe iets gaan drinken en dan wouden we een marktje doen, maar het werd zo nat dat de meesten gewoon wat aan het bekomen zijn in het hotel. Ik zit hier nu ook en probeer wat fotootjes online te krijgen.

Binnen een dik uurtje hebben we terug afgesproken en gaan we lekker eten! Het zal vroeg bedjestijd zijn vandaag, iedereen is moe en morgen moeten we om 8u op het minibusje zitten richting Hoi An. We maken nog heel wat tussenstops (marble mountains, elephant springs, ...) Maar dat is voor volgende keer maar weer!

Hoe langer je in Vietnam bent, hoe meer respect (bewondering?) je krijgt voor de mensen en hun cultuur. Echt prachtig!

Dikke zoen,

Sofie

Posted by fiezel 17:30 Archived in Vietnam Comments (0)

(Entries 10 - 12 of 20) « Page 1 2 3 [4] 5 6 7 »