Halong Bay - Hanoi - Hue

Gooooooooodmoooooooorning Vietnam,

zo wou ik al heel de tijd mn blogje eens beginnen, maar gezien ik hier enkel s avonds internet komt er dat maar niet van, dus bij deze trek ik me van het uur niets meer aan!

ok, drie daagjes geleden, dus veel te vertellen!

Zaterdagochtend om 7u30 de boot op in Cat Ba: twee oude bootjes die voor 24u de onze zouden worden, helemaal voor ons alleen. Prachtig! (jammer genoeg is het hier niet mogelijk fotootjes online te krijgen, maar ik probeer zeker nog eens ergens). Met deze bootjes verkenden we, na een baguette met banaan, Halong Bay, de baai van de neerdalende draak: suuuuupermooi echt, maar niet te beschrijven zonder foto's, allemaal gigantische rotsen die uit het water steken, zogezegd uitgespuwd door een draak.

Op het water staan allemaal huisjes, op vlotten drijvend... speciaal! Aan zo'n huisje zijn we gestopt om kajaks op te pikken. met de kajak naar een van de rotsen waar een strandje aan was: zo idyllisch, niet te geloven! wat gezwommen, niemand te zien, heerlijk echt! rustgevend! Eerst spijt dat ik mn fototoestel op de grote boot had laten liggen, maar toen we omsloegen met onze kajak toen ik instapte ook weer heel blij! :-)

Daarna zijn we terug de grotere boten opgestapt (met vijf per boot, en dan nog drie vietnamezen mee). Kregen we een heerlijk middagmaal (als je van vis houdt toch), gemaakt op de boot! Daarna konden we nog wat zwemmen en snorkelen (koralen!) en in de late namiddag vaarden we verder naar een grot.

De grot was mooi en warm, totaal niet toeristisch en zo zijn er super veel. Lang leve de zaklampjes! Nog even verder varen, anker uitwerpen tussen de rotsen in het water en ons eten was weeral klaar: loempiakes, groentekes, viskes, lekker!!! (lag me beter als ons middagmaal). Dan wou ik naar toilet gaan en oooooh jawel, daar was hij: den eerste giga kakkerlak... BAH, en als je er ene gezien hebt, dan volgt al gauw de tweede... leuk :s daar moest ik op de grond gaan slapen... hmmmm!

Enfin, de bedoeling was dat we buiten op het dak van de boot zouden slapen, vijf schramele matrasjes op de grond en gelukkig hadden we een giga muskietennet mee! Dus slapen zou nog wel lukken, ware het niet dat het er zo vreselijk warm was en zeker als je met vijf tegen elkaar ligt! Enorm weinig geslapen dus, en om 5u20 of zo wordt het al licht!

Prachtige zonsopgang gezien, echt, ongelooflijk mooi! Zeker een slapeloos nachtje waard! Dan terug naar de haven gevaren, onze grote rugzakken gaan oppikken in het hotel en nog gauw een doucheke genomen (amai, da was nodig!)

een bus, een boot, een minibus, nog een bus en een taxi verder, terug aangekomen in Hanoi. Onze bagage gedropt bij een soort reisagentschap en naar de tempel van de literatuur, mooi, maar niet indrukwekkend. Dan naar het mausoleum van Ho Chi Min, maar zoals ik eerder al had gezegd: die is op reis naar Rusland ;-)

Dan zijn we ergens beland waar een vijftigtal kinderen vanaf 4 jaar een soort gevechtsport aan het leren waren, echt de moeite! wat blijven kijken en wat gepraat met de lesgevers. Dries van onze groep werd uitgedaagd, hij heeft zelfs een keer gewonnen! Leuk!

Met de cyclo terug naar onze bagage en de taxi naar het station. Lap, een taxi ons afgezet aan het verkeerde station, de andere was juist... het duurd even eer we het door hadden, dus daar ging ons avondeten, want de trein vertrok om 22u45. broodjes met banaan gekocht, maar eens op de trein was mn honger toch over: slapen was het enige wat telde!!!

De nachttrein naar Hue was dik in orde,zelfs airco! ons geinstalleerd en al gauw lag ik te slapen! Paar keer wakker geworden omdat het leek alsof we iets aanreden, maar blijkbaar toch geen probleem! 12 uur later en 652 km verder veilig aangekomen in Hue!

Een enorme hitte overviel ons, maar gelukkig stond de mevrouw van het hotel ons op te wachten met taxi's! Hue is veel rustiger dan Hanoi, mooi! Het hotel is weer dik in orde, proper en met airco en goedkoop. Het doet echt deugd overdag te weten dat die druppels zweet die van je afrollen in de douche s avonds er af gaan en je kan slapen zonder te plakken! Nu, het zal zo niet altijd zijn, dus genieten we er nu maar van!

Gedouched, ons eerste wasje binnen gedaan en brommerkes gehuurd! Da's hier echt een belevenis hoor! Was een prachtige rit! van de ene pagode naar de andere, door ongelooflijk mooie landschappen! Ge kunt hier foto's blijven trekken gewoon! ook door de afgelegen buurten gereden, alle kindjes roepen hello naar ons, iedereen is supervriendelijk, geweldig echt!

Heb me vandaag ook n vietnamese hoed aangeschaft, Hue is DE plaats om zoiets te kopen naar het schijnt, dus ja... ;-) grappig zicht wel!

Nu is het 21u gepasseerd hier en wordt het stilletjesaan tijd om te gaan douchen en te gaan slapen. De mensen leven hier van 5 tot 22u ongeveer en morgen worden we om 5u15 aan het ontbijt verwacht... vroeg genoeg dus!

Daarna gaan we naar de DMZ (demilitarized zone), de vroegere scheiding tussen zuid en noord waar er hevige bombardementen plaats hebben gevonden tijdens de oorlog. Er zijn daar ook tunnels en zo te zien, ben benieuwd! begin eindelijk een beetje een beeld te krijgen van de, toch wel ingewikkelde, oorlogsgeschiedenis van Vietnam.

In de namiddag komen we terug naar Hue en gaan we de forbidden purple city bezoeken. Helaas ook zwaar gebombardeerd geweest en dus benieuwd wat we nog te zien gaan krijgen!

Woensdag ochtend vertrekken we met de minibus naar Hoi An en onderweg pikken we nog enkele dingetjes mee, maar daar zal ik later wel over vertellen!

Veeeeeeele groetjes allemaal, spijtig dat ik geen fotootjes kan uploaden hier, maar die zullen dus voor later zijn!

Liefs,

fie

Posted by fiezel 20:13 Archived in Vietnam Comments (0)

Halong Bay

Hello!

vanmorgen vroeg opgestaan om met het mini busje naar Haiphong te gaan. Twee en half uur later daar aangekomen, gauw iets gegeten en de boot op richting Cat Ba, een eiland van 352 vierkante km. Daar zitten we nu, in de baai van de neerdalende draak, ofte "halong bay".

Deze namiddag naar een strandje geweest tussen de rotsen, enorm warm, maar onder de parasol best te keren. Wat gezwommen, spelletjes gespeeld en vooral genoten van het uitzicht: zo mooooooi!!!

Een hapje gegeten (voor de eerste keer had ik echt iets verkeerd besteld, soort kip, maar kreeg allemaal beentjes met merg in en zo... ni lekker!!! ;-)) en dan een doucheke genomen in ons hotelletje...

Het hotelletje is zeker ok, we hebben airco (die toch een beetje werkt) en dat het ietsje eenvoudiger is dan het vorige wordt meer dan goed gemaakt door het zicht op de haven! Prachtig!

Nu zijn we net terug van een tochtje met de scooter. Philine was mijn chauffeur en heeft me net veilig weer afgezet! (thx phili!) Tochtje was mega! Supermooi eiland, de vietnamezen hier leven eenvoudig, maar ze zien er echt gelukkig uit. Onderweg zijn we ook gestopt bij een berg... hmmm een berg... wel, in die berg was zo'n soort grot, dat was dan de ingang van een ziekenhuis uit de oorlog, in tien jaar tijd gebouwd door de chinezen en de vietnamezen samen.

Indrukwekkend! Vanbuiten zie je een berg, binnenin is gewoon een volwaardig hospitaal / leefcomplex: bureau ruimtes, slaapruimtes, pingpongzaal, filmzaal, operatiekwartier, ... echt onvoorstelbaar en nooit ontdekt door de Amerikanen!!! Daarbinnen ook de eerste giga spin tegen gekomen! Uiteraard was ik direct weg en heb ik ze dus niet op foto vastgelegd! (sorry voor de liefhebbers!) ze was toch weer een grote hand groot! BAH!

Morgen moeten we om 7u klaar staan om te vertrekken met twee oude vietnamese bootjes. Hiermee zullen we de baai verder verkennen, enkele grotten bezoeken, eilandjes bezoeken, ... dit gedurende 24 uur (dus overnachten op de boot!) als we dan zondagmorgen hier terug aan komen vertrekken we direct terug richting Hanoi. We bezoeken daar nog het mausoleum van Ho Chi Minh dan (ook al is hij er zelf niet, op uitstap naar rusland naar het schijnt ;-)) en daarna nemen we de nachttrein naar Hue.

Het is hier dus echt superhard genieten, het is zo ongelooflijk prachtig allemaal!!! Imec-mensjes, ik heb al vaak gedacht van: hehe, nu begint de late shift! ;-) (sowrie!!)

Ale, nu gaan we een restaurantje zoeken (bijna half acht hier) en dan nog een terrasje doen bij het water of zo!

Superveel groetjes!!!!!!!!!

Fie x

Posted by fiezel 19:09 Archived in Vietnam Comments (2)

Hanoi

rain 26 °C

Gisteren geraakte ik niet op mn blogje, dus bij deze het mailtje van toen:

Hallo allemaal,

gezien ik voorlopig niet op mn blogje geraak, een mailtje!

Vandaag was een prachtige dag (op het weer rond de middag na dan: REGEN, met hopen en bakken uit de lucht!) Ik zal beginnen bij het begin!

Na een heerlijk nachtje slapen hadden we om acht uur afgesproken aan de receptie van ons hotelletje. Ontbijtje hier ergens in n plaatselijk restaurantje, gezellig, tot het wat begon te druppelen! Dan onze staptocht naar het oorlogsmuseum ingezet, het druppelen werd gieten en de vietnameesjes verkochten plots allemaal poncho's. handig, maar toch waren we doorweekt!

In het oorlogsmuseum een gids genomen... indrukwekkend. Ze was geboren in Son My, het stadje waar de amerikanen hun massamoord hebben gepleegd op onschuldige burgers. Met tranen in haar ogen vertelde ze... Hard! Maar verder was ze enorm trots op wat de Vietnamesen allemaal voor elkaar hebben gespeeld tijdens de oorlogen: die wapens hebben we afgepakt van de vijand, dat vliegtuig hebben we neergeschoten, ... Indrukwekkend en goed dat we een eerste beeld van de oorlog hebben gekregen.

S middags (tussen de twee helften oorlogsmuseum door) zijn we doorweekt gaan eten in een speciaal restaurantje: straatkinderen krijgen hier een kans om kok te worden en hebben dus dit restaurantje. Enorm enorm lekker gegeten!

Namiddag dus het tweede deel van het oorlgosmuseum, dan naar een meer en het eilandje gewandeld (gelukkig regende het niet meer). Daarna cyclo genomen voor een uurtje. De mensen hier zetten je er zo waar op, maar toch vonden we het best erg dat hij moest trappen en wij daar maar zaten. Enfin, t is hun broodwinning he...

Nu zijn we net trug van het waterpoppen theater, sjiiiiieeek, en grappig ook! ze staan achter een scherm in het water en de poppen komen voor het scherm op het toneel. foto's volgen zeker, filmpjes ook!

Het is hier warm, maar nog steeds best dragelijk. De mensen lopen hier echt met zo van die typische hoedjes en van die manden aan een stok. Het leven is hier echt sociaal, de mensen leven als het ware op de stoep (en op hun brommerkes).

Morgen trekken we verder naar Halong Bay: 6u15 op de bus zitten is de boodschap!!! dus seffens weer ons bedjes in! We slapen morgen op een eiland en de dag daarna op de boot. Zondag komen we terug naar Hanoi om dan direct de nachttrein naar Hue te nemen. Weet dus niet hoe het gaat zitten met internettoestanden, maar dat zien jullie wel he!

Ale, hier alles super dus!
vele groeties!!!

liefs,

Sofie x

Posted by fiezel 19:07 Archived in Vietnam Comments (0)

(Entries 13 - 15 of 20) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 »