Ho Chi Minh city

oorlogsdagje...

Hello allemaal!

Hier ben ik dan weer! Ondertussen vanuit Ho Chi Minh city (of 'Saigon').

Gisterenavond werd het allemaal eventjes te veel, de drukte hier overal, de warmte, de vermoeidheid die begint toe te slaan, de 101 vietnameesjes die allemaal iets van je willen "buy water?" "buy something from me?" "you want motorbike?" "special price for you" ... en dan het druppeltje dat de emmer even deed overlopen: een giga kakkerlak in de kamer... jeej!

Enfin, we gingen de trein nemen naar Ho Chi Minh. Vertrek om 22u, aankomst blijkbaar niet om 8u maar om 5u20, vroeg dus! Wij met een kleine vertraging de trein op, we hadden twee kotjes geboekt van zes personen (dan hadden we dus twee bedjes over voor bagage!), maar helaas, er zaten al mensen in onze kotjes... dubbel geboekt dus! Jeej, viel dat efjes tegen, maar na een heel gedoe zijn die mensen moeten verhuizen, hebben we propere lakens gekregen en lagen we dus op ons plankje te 'slapen'. Heb mn mp3 spelertje een keertje boven gehaald om wat te bekomen, alle liedjes drie of vier keer gehoord! ;-) Heeft me goed gedaan!

Deze morgen vroeg aangekomen in Ho Chi Minh city. Hotelletje opgezocht, doucheke genomen en dan rechtstreeks naar het oorlogsmuseum gestapt. WOOOOW, was echt zwaar onder de indruk! Het museum bestaat uit verschillende hallen met foto's en zo. Gruwelijk! Foto's van Amerikanen die hoofden of stukken lichaam van Vietnamezen vast houden, foto's van Amerikanen die klaar staan om kinderen dood te schieten met als commentaar van de fotograaf 'ze stonden klaar om te schieten, ik riep 'hold it' en nam deze foto, toen ik mijn rug draaide hoorde ik twee schoten. Hun lichaampjes vielen neer' , misvormde embryo's op sterk water van kindjes wiens ouders in contact zijn gekomen met agent orange of een van de andere chemicalien die de Amerikanen boven dit, toch wel prachtige land, gedropt hebben (80 000 000 liter!!!).

Verder is er ook een gevangenis nagemaakt, de foltermiddelen staan beschreven, foto's van mensen die jaren lang gefolterd zijn geweest en hun botten helemaal vervormd zijn, een guillotine, ... Om kippevel van te krijgen, je kan het je niet voorstellen. Echt stil word je er van en des te meer besef je hoe nutteloos oorlog kan zijn. Er zijn hier dingen gebeurd die niet hadden gemoeten, dingen die gewoon niet goed te keuren vallen, onder geen enkele omstandigheden.

Na het museum even bekomen en de taxi terug genomen naar het hotel. Wat rond gewandeld en dan om 12u stond het busje klaar om naar de Cu Chi tunnels te gaan.

In het busje nog wat informatie gekregen over Ho Chi Minh city. Er lopen hier zo'n 10 miljoen mensen rond in de stad en er rijden 5 a 7 miljoen brommerkes rond. Dat is dus wel de volledige bevolking van Belgie he!!! Stel u voor!!! de mensen hier zien er anders uit dan in het noorden en het weertje is hier behoorlijk warm!

Maar goed, de Cu Chi tunnels dus! ;-) Eerst filmpje gezien over Cu Chi, zo'n giga oud filmpje dat kraakte langs alle kanten in het zwart wit! Daarna beginnen stappen. Een tunnelingang gezien, man man man, echt zooo miniem! Vietnamees deed voor hoe je dr in kruipt en de bovenkant terug bedekt! Echt ongelooflijk!

Ook vallen (traps) gezien die ze maakten voor de vijand, zo met pinnen met weerhaken er in en zo! BRRRRR! En dan de tunnels in! Veel kleiner als die in de buurt van de DMZ, echt smallekes! foto's zullen volgen als ik terug in belgie ben! Vleermuizen, spinnen, hitte, gezellig is dat niet hoor zo'n tunnel! Chapeau voor de mensen die er in leefden! De tunnels hier waren ongeveer 250 km lang in totaal! Echt supergoed verstopt, luchtgaten, niet normaal!

Daarna nog geproefd van maniok met notensaus, het eten dat ze in de tunnels aten, best lekker hoor! de maniok thee was wel niet zo aan mij besteed!

Enfin, weer maar eens onder de indruk terug het busje in en weer naar Saigon. Een marktje gedaan, een hapje gegeten en nu dus verslag uit aan het brengen!

Eigenlijk is iedereen moe nu, de nachttrein was niet zo'n slaapsucces en morgen vertrekken we voor twee nachten naar de mekongdelta! Eerst naar Vinh Long en dan naar Can Tho. fietsen, varen en busje rijden zal het worden! De grote bagage blijft al hier, het is met het kleine rugzakje te doen!

Mensjes, ik kan nog uren vertellen! Maar dat zal voor nen andere keer zijn, met de foto's en een wijntje er bij of zo! ;-) Mijn bedje roept mij, het gaat me goed doen!

Slaapzachtjes en tot gauw!!!

Sofie x

Posted by fiezel 20:24 Archived in Vietnam Comments (0)

Nha Trang

Iepsake!

nog gauw een blogje vanuit Nha Trang. Het is hier 17u ondertussen en we zijn net terug in het hotel.

Gisterenavond lekker gaan eten (geen Vietnamees deze keer!) en daarna effe een cafeetje gedaan. Telkens als we besloten hadden te dansen werd de muziek terug slecht, dus dan maar wat aan het poolen geweest! Wel gezellig.

Vanmorgen uitgeslapen, samen ontbeten en dan wat rondgelopen in Nha Trang. Eigenlijk is hier echt niet zo veel te zien buiten het strand. Souvenirs zijn super duur, het lijkt echt wel het Benidorm van Vietnam!

Deze namiddag naar Cham-tempels geweest, mooie ruines, maar ook niet iets waar je je uren kan bezig houden! Na de tempels gingen we hot springs bezoeken, warmwaterbronnen. Al gauw bleek het een heel complex te zijn, waar we een modderbadje hebben genomen, en warmwaterbadjes.

Na het hele 'welness-gedoe' kwam je bij zwembaden, super, een verfrissende duik ging ons goed doen! een, twee, drie: jump 'wwwwwooooooowwww da's heeeeeet' enfin, verfrissend was het dus niet, maar onze velletjes zijn superzacht nu! ;-)

Binnen uurtje is het weeral etenstijd, laatste keer in Nha Trang. Twee dagjes is echt genoeg voor dit stadje! Vanavond dus de nachttrein op naar Ho Chi Minh, vertrek om 23u, aankomst om 8u... bizar want het is 'maar' 450km of zo... We zien dus wel! Deze keer is het met zes in een cabineke ipv vier, hopen maar weer dat dr geen beestjes zitten... brrrrrr!

Morgennamiddag bezoeken we de Cu Chi tunnels en overmorgen vertrekken we met t kleine rugzakje naar de Mekong Delta. Onze grote bagage blijft in Ho Chi Minh en met onze kleine rugzak trekken we twee en halve dag door de delta per fiets en per boot. Zaterdag in de late namiddag komen we dan terug aan in Ho Chi Minh en zondag voormiddag ga ik nog proberen daar het oorlogsmuseum te bezoeken. En dan zit het er weeral op... Het gaat snel!

Tot later! Liefs,

Sofie

Posted by fiezel 16:53 Archived in Vietnam Comments (0)

lui dagje in Nha Trang

overcast 30 °C

Hello allemaal,

vandaag was een schandalig lui dagje, echt een luie vakantiedag! Maar dat mag ook wel eens he!

In Nha Trang krioelt het van de massagesalonnetjes, dus ge voelt het al aankomen, wij met zes meisjes een salonnetje binnen! Hehe, voor een appel en een ei krijgt ge hier echt een heerlijke massage en een cleaning van het gezicht en zo! Er zwaar over, maar toch wel zalig hoor!

Deze namiddag dan gaan zwemmen in de zee, zaaaalig, al is het weer hier op de moment niet zo super. Het is zeker niet koud, maar het zonnetje wil zich niet echt laten zien en het doet geregeld een flinke bui! Ook de komende dagen voorspellen ze betrokken weer en zo, dus een bruin kleurtje zal ik niet hebben!

Nu net gedouched en seffens is het weeral etenstijd! Daarna misschien eens een stapje in Nha Trang zetten! ;-) Een typische vakantiedag dus in het Benidorm van Vietnam: Nha Trang.

Gisteren nog een ongelukje gebeurd. Een meisje van de groep is aangereden door een brommertje. Het zag er even vies uit, maar uiteindelijk is alles goed afgelopen. Hoofd bloedde, laten checken in het ziekenhuis, maar alles is ok en het is niet gehecht moeten worden. Dus alles is in orde! Gelukkig!

Morgen gaan we waarschijnlijk fietsjes huren of zo en chamtempels en hot springs bezoeken. Morgenavond verlaten we Nha Trang dan weer en gaan we met de nachttrein verder naar Ho Chi Minh. Daar bezoeken we woensdag de Cu Chi tunnels van in de oorlog. Maar later meer daarover!

Kei veel groetjes en tot binnenkort!

Sofie x

Posted by fiezel 17:26 Archived in Vietnam Comments (0)

(Entries 4 - 6 of 20) « Page 1 [2] 3 4 5 6 7 »